Spørgsmål og svar om vores SFO

Herunder findes svar på de mest almindelige spørgsmål, som vi møder fra forældre med børn i vores SFO.

Hvordan er jeres retningslinjer for Aulas komme/gå-system?

• ​​​​​​Vi har dagligt én voksen, som har ansvar for at have styr på informationer i Aulas komme/gå system, så vi har overblik over børnene i SFOen samt at aftaler med forældre bliver overholdt. Dog vil vi gerne henstille til, at registreringer, hvor vi som personale skal handle proaktivt – fx når vi skal sende et barn afsted til bus – bliver registreret inden kl. 13:00 på dagen.
  • Hvis en forælder har registreret, at barnet skal være i SFO, men barnet ikke dukker op efter skoletid, så følger vi telefonisk op med jer forældre, så vi får styr på situationen.
  • Af ressourcemæssige årsager kan vi ikke følge telefonisk op med forældre til børn, der ikke er registreret til at være i SFO og som ikke er kommet i SFO efter skoletid. Kort sagt ingen registrering = ingen opfølgning.

Hvordan fungerer jeres café?

• Svartingedal SFO har en café, hvor der tilbydes lidt morgen mellem 06:00-07:15 og eftermiddagsmad mellem 13:30 – 14:30 til alle børn. Caféen serveres flydende henover tidsrummet.
  • I caféen forsøger vi at servere varieret mad fra dag til dag. Hvis nogle børn ikke kan tåle nogle ingredienser eller af andre årsager ikke ønsker at spise det som serveres på dagen stilles ét alternativ til rådighed. Som oftest et stykke frugt eller en grøntsag.
  • I SFOen har vi en liste over de børn, der har allergi eller præferencer.

Har I en skærmpolitik?

• Vi forholder os pædagogisk til børnenes skole iPad, Playstation og visning af film. Andre skærme er ikke tilladt i vores SFO.
  • Som udgangspunkt bruges der ikke skærm i morgen-SFO. Det kan dog anvendes i særlige tilfælde, da vi kun har én vagt på om morgenen.
  • 2. - 4. klasserne har adgang til en Playstation i hverdagene. Som barn kan man spille én gang om dagen i maksimum 15 min.
  • I nogle uger kan der i ugeplanen planlægges med iPad-tid fredag eftermiddag. Maksimum 60 minutter som er styret af en voksen.
  • I særlige tilfælde - fx hvis vejret er meget dårligt - kan der vises film i SFOen.

Hvordan fungerer det - fx med afhentning - når I bruger Hasle Hallen til SFO-aktiviteter?

• I vinterhalvåret går vi ugentligt i Hasle Hallen med de børn, som har lyst på dagen. Man kan altid se i ugeplanen, hvornår SFOen har planlagt at gå i hallen.
  • Børn og voksne går samlet til hallen kort efter SFO-eftermiddagens begyndelse.
  • Børn og voksne går samlet tilbage til SFOen omkring kl. 15:00.
  • Der er ikke personaleressourcer til at følge enkelte børn frem og tilbage mellem SFO og hallen, hvorfor afhentning af børn, der er gået med i hallen, foregår i hallen.
  • Skoletasker mv. tages ikke med til hallen.